راهنمای جامع در مورد نحوه خرید و فروش آلتکوین‌ها

آلتکوین

آلتکوین ها اندکی پس از بیت کوین به وجود آمدند و جایگزینی برای آن ارائه کردند. اکنون، آلت کوین ها نزدیک به 80 درصد از بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده‌اند. از طرف دیگر، سرمایه گذاری در آلت کوین ها در مقایسه با ارزهای دیجیتال سنتی مانند بیت کوین و اتریوم خطر بیشتری دارد.
آلت‌کوین‌ها به کاربران فرصتی برای کسب بازدهی بالا ارائه می‌کنند، به‌خصوص کسانی که می‌دانند چگونه از آلت‌کوین‌هایی که قبلاً دارند، درآمد بیشتری کسب کنند.
این مقاله اصطلاحات را به زبانی قابل فهم برجسته می‌کند و حوزه‌های مختلفی را پوشش می‌دهد، از جمله اینکه آلتکوین چیست، چگونه آلت‌کوین‌ها را در چندین پلتفرم بخریم و چگونه آنها را بفروشیم.

 

آلت کوین چیست؟

کلمه Altcoin مخفف کلمه Alternative coin است. آلت‌کوین‌ها شامل تمام کوین یا سکه‌های ارزهای دیجیتالی می‌شوند که بیت‌کوین نیستند و لایت‌کوین را شامل می‌شوند.
از زمان آغاز به کار بیت کوین در سال 2009، تعداد زیادی از رمزارزها در این فضا راه اندازی شده‌اند و برخی دیگر تقریباً هر روز رشد می کنند. این جایگزین‌های بیت‌کوین از مکانیزم اجماع بیت‌کوین دورتر شدند و ترکیب‌های مختلفی از ویژگی‌های حریم خصوصی، عملکردها و برنامه‌های عرضه را شامل می‌شدند.

استراتژی آلت‌کوین در ارائه عملکردهای اضافی، آنها را در مقایسه با همتای اصلی خود (بیت‌کوین) جذاب‌تر و ارزشمندتر می‌کند و به آنها در چشم سرمایه‌گذاران سودمندی بیشتری می‌دهد. برخی از رایج ترین آلت کوین های موجود در بازار در حال حاضر شامل موارد زیر است.

 

اتریوم (ETH)

اتریوم پس از بیت کوین دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است و بزرگترین آلتکوین است. با این حال، بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل پتانسیل آن برای ثبات قیمت، دیگر آن را به عنوان یک آلتکوین در نظر نمی گیرند.
علاوه بر این، اتریوم اولین بلاک چین بود که با قراردادهای هوشمند راه اندازی شد و به نوبه خود باعث ایجاد مالی غیرمتمرکز (DeFi) و متعاقب آن ابزارهای مالی جدید مورد استفاده در حال حاضر شد. بنابراین اتریوم در مقایسه با بیت کوین، که عمدتاً تراکنشی است، یک پروتکل واقعی پول در نظر گرفته می شود.

اتریوم همچنین می تواند برای وام دادن، قرض گرفتن، کوتاه و بلند مدت و… استفاده شود که هیچ کدام از اینها را نمی توان در بیت کوین انجام داد. در مقایسه با بیت کوین، اتریوم به عنوان یک دفتر کل عمل می کند که سرمایه گذاران می توانند برنامه های غیرمتمرکز (DApps) را با استفاده از توکن های بومی خود (ETH) بسازند.

 

لایت کوین (LTC)

لایت کوین جایگزین نقره ای برای طلای بیت کوین نیز نامیده می شود و فورک مکانیزم اصلی بیت کوین است. این ارز با یک الگوریتم هش متفاوت (Scrypt) ارائه می‌شود و سرعت پردازش بلوک سریع‌تری دارد که منجر به ظرفیت تولید ۴ برابر آنچه بیت‌کوین می‌تواند عرضه کند، می‌شود. با این حال، به عنوان یک فورک اضافی (و در نهایت غیر ضروری) بیت کوین رد شده است.

استلار
برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال، استلار بر نقل و انتقالات بانکی بین المللی تمرکز دارد. استلار از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) برای تبادل ارزش در مرزهای مختلف استفاده می کند و سپس ارزهای دیجیتال را به فیات مبادله می کند.

آلتکوین

ریپل (XRP)

ریپل یک پلتفرم پرداخت دیجیتال محبوب است که میزبان رمزارزها است. همچنین یکی از رایج ترین ارزهای دیجیتال است و از مکانیزم اجماع استفاده می کند که با فرآیند استخراج سنتی اثبات کار (PoW) بیت کوین متفاوت است.

 

یونی سواپ

اولین صرافی غیرمتمرکز (DEX) است و بر روی بلاک چین اتریوم میزبانی می شود. بنابراین، یونی سواپ از الگوریتم ERC-20 بومی پلتفرم خود استفاده می کند. از آنجایی که منبع باز است، چندین رقیب کپی را در این فضا ایجاد کرده است، از جمله سوشی سواپ (همچنین در اتریوم) و پنکیک سواپ (در زنجیره هوشمند بایننس).

پولکادات (DOT)

پولکادات زاییده فکر دکتر گاوین وود، یکی از بنیانگذاران اتریوم است. پولکادات یک بلاک چین امیدوارکننده است زیرا مانند کاردانو، بیشتر آن مبتنی بر تحقیقات همتا به همتا است. اما به جای داشتن یک شبکه آزمایشی در زنجیره بلوکی یا همان بلاکچین خود مانند شبکه آزمایشی کاردانو در زنجیره خود، پولکادات ابتدا ویژگی های آزمایشی خود را در زنجیره کوزاما برای آزمایش راه اندازی می کند.

 

 

از کجا می توانم آلتکوین بخرم؟

ظهور آلت‌کوین‌های متعدد منجر به جهش در توسعه پلتفرم‌های صرافی و افزایش فعالیت بازار شده است. با این حال، بیشتر سرمایه‌گذاران هنوز در مورد اینکه از کجا آلت‌کوین‌های با سرمایه کوچک بخرند، مشکل دارند.
“Small-cap” به ارزهای دیجیتال با ارزش بازار کمتر از 1 میلیارد دلار اشاره دارد. یک اصل کلی مناسب برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال این است که آنها را در گروه هایی بر اساس ارزش بازار مرتب کنید. ارزش بازار بزرگ‌تر نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر است، اما این یک قانون حتمی نیست و تجربیات کاربر ممکن است متفاوت باشد.

اکنون، بسیاری از پلتفرم ها به معامله گران امکان خرید، نگهداری و فروش آلت کوین ها را می دهند. با این حال، هر یک از این پلتفرم‌ها با سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و ویژگی‌های متفاوتی ارائه می‌شوند. بنابراین، بهترین صرافی آلتکوین به عوامل مختلفی از جمله ترجیحات خریدار بستگی دارد.

با این حال، بسیاری از کاربران نیز به دلیل کلاهبرداری ها و اشکالاتی که در پلتفرم های مبادلات و صرافی متعدد مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند، متحمل ضرر شده‌اند. بنابراین، این وظیفه هر سرمایه‌گذاری است که در یک صرافی معتبر معامله کند.
علاوه بر این، اگر یک سرمایه‌گذار از طریق معاملات مستقیم با سرمایه‌گذار دیگری معامله کند، باید مدتی را صرف شناسایی معامله‌گران قابل اعتماد کند. یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از سرمایه‌گذاری، انجام تحقیقات قابل توجه در هر پلتفرم و معامله‌گر قبل از تعهد وجوه است.

برای سرمایه گذاران جدید، ایمن‌تر است که از پلتفرم های کمتر شناخته شده خودداری کنند و به صرافی های معتبر مانند کوکوین و بایینس و صرافی های ایرانی خوب پایبند باشند.
قبل از خرید، کاربران باید برای بررسی صرافی‌های مجاز در حوزه قضایی مربوطه خود خرید کنند و بازارهای مبادلات را بررسی کنند تا اطمینان حاصل کنند که به ارزهای دیجیتال مورد نظر خود دسترسی دارند.
همچنین عاقلانه است که کارمزدهای مبادله را در نظر بگیرید تا در صورت وجود گزینه های ارزان تر، از هزینه بیشتر جلوگیری کنید.

آلتکوین

چگونه آلت کوین بخریم؟

روند خرید ارزهای دیجیتال در پلتفرم های مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد، اما مراحل عمدتا مشابه و نسبتاً ساده هستند.
در حالی که صرافی ها برای مبتدیان ایمن هستند و به کاربران کمک می کنند تا از تقلب جلوگیری کنند.
مرحله 1. در مورد درصدی از تخصیص پرتفوی برای سرمایه گذاری تصمیم بگیرید
اکثر آلت کوین ها هنوز در مرحله آزمایشی هستند، در حالی که بسیاری از تیم های دیگر کوین های خود را روانه بازار کرده و سپس پس از ریختن مبالغ تخصیص یافته خود در بازار ناپدید شده‌اند (همچنین به عنوان راگ پول نیز شناخته می شود). بنابراین، درصد قابل توجهی از پروژه های بلاک چین خیلی سریع شکست می خورند.
خرید آلت کوین ها یک سرمایه گذاری نسبتاً پرخطر است. بنابراین، جدا کردن پورتفولیو به لایه‌های ریسک مختلف، ایمن‌تر است، به‌ویژه برای سرمایه‌گذارانی که آلت‌کوین‌های کمتر شناخته شده را دنبال می‌کنند.

مرحله 2: کوین های امیدوارکننده را خریداری کنید
هزاران آلتکوین برای سرمایه گذاران در دسترس است. اینکه آیا یکی برای سرمایه گذاری مناسب است یا خیر به عوامل متعددی از جمله نیازها و ترجیحات سرمایه گذار بستگی دارد.
بنابراین، هر کاربر باید در مورد آلتکوین هایی که به پروژه های مورد علاقه او گره خورده اند، اطلاعات بیشتری کسب کند. آنها همچنین باید ویژگی های مختلف خود را بررسی کنند و سکه هایی را انتخاب کنند که بیشتر برای آنها جذاب است.
این سوالات به کاربران کمک می کند تا به تصمیمات قابل قبولی برسند و آلتکوین مناسبی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

 

مرحله 3: ارز فیات را با ارز دیجیتال مبادله کنید
اکثر صرافی‌ها پلتفرم‌های روی رمپ فیات نیستند و از خرید دلار آمریکا پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین، سرمایه گذاران ملزم به خرید رمزارزهای پشتیبانی شده هستند و سپس آنها را با آلتکوین در صرافی مبادله می کنند. البته در صرافی های ایرانی میتوانید ریال را به ارز دیجیتال تبدیل کنید.
چندین صرافی امکان خرید مستقیم رمزارز از طریق کارت اعتباری را فراهم می کنند و به راحتی می توانید کوین را برای یک صرافی آلتکوین بدست آورید.

مرحله 4: صرافی مناسب را انتخاب کنید
با داشتن مقداری از ارزهای دیجیتال آماده برای معامله در صرافی آلتکوین، سرمایه گذاران باید صرافی هایی را که آلتکوین مورد علاقه خود را ارائه می دهند، شناسایی کنند. خریداران جدید از آنجایی که نقدینگی بالایی دارند و موارد کلاهبرداری کمتری دارند، در صرافی‌های رایج تراکنش امن‌تری دارند.
بنابراین، یافتن صرافی‌های مختلف ارز دیجیتال که جفت ارزهای معاملاتی مطلوبی را ارائه می‌دهند، ضروری است. هنگامی که آنها جفت معاملاتی مورد نظر خود را شناسایی کردند، کاربران شروع به معامله کوین های خود می کنند. اما قبل از اجرای یک معامله، در اینجا چند سوال مهم وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

آیا صرافی معتبر است؟
آیا گزارش‌های قبلی از هک یا سوء استفاده از اشکال در پلتفرم وجود دارد؟
هزینه آنها در مقایسه با رقبا چقدر است؟

مرحله 5: یک جفت ارز را انتخاب کنید
گام بعدی اتصال یک کیف پول وب3 است که آلتکوین ها را به صرافی ذخیره می کند. قبل از انجام معامله، لازم است به روند جفت ارز و عملکرد آن در ماه یا چند هفته گذشته توجه کنید تا اطمینان حاصل شود که کاربر معامله را در بهترین زمان انجام می دهد.

مرحله 6: معامله را اجرا کنید
اگر شرایط امیدوار کننده به نظر می رسد و کاربر آماده انجام معامله است، زمان اجرای آن فرا رسیده است. اگر برای اولین بار معامله می کنید، مدتی را برای یادگیری نحوه عملکرد سفارشات سرمایه گذاری کنید و سپس آلتکوین مورد نظر را در صرافی سفارش دهید.

بیت کوین

مرحله 7: بررسی کنید که آلتکوین ها از قبل در کیف پول هستند
پس از انجام معامله، ارز دیجیتال از قبل در کیف پول قرار خواهد گرفت. تنها زمانی که کاربر باید وجوه خود را از یک صرافی و به کیف پول خود منتقل کند، زمانی است که صرافی متمرکز است. برای DEX ها، وجوه توسط صرافی نگهداری نمی شود، مگر اینکه برای استخرهای نقدینگی، فارمینگ بازده یا سایر ابزارهای دیفای ارائه شوند.

کیف پول های کریپتو به دو شکل مختلف در دسترس هستند: کیف پول سرد (که به دلیل سخت افزاری بودن «سخت» نیز نامیده می شود) و کیف پول گرم. کیف پول‌های سرد مانند Trezor و Ledger دستگاه‌های USB مانندی هستند که کلیدهای خصوصی کاربر را ذخیره می‌کنند و کنترل وجوه کاربر را بدون دسترسی فیزیکی به کیف پول سخت برای هکرها دشوار می‌کنند.
کیف پول های گرم، در مقایسه، به صورت آنلاین متصل و میزبانی می شوند، یا از طریق تلفن (برای مثال کیف پول تراست ولت)، دسکتاپ (Daedalus) یا برنامه وب (Metamask). کیف پول های گرم از نظر امنیت آسیب پذیرتر هستند، اما امنیت کمتر باعث راحتی بیشتر کاربران می شود.

 

چگونه یک معامله‌گر، آلتکوین های خود را می فروشد؟

روند فروش آلتکوین ها تفاوت قابل توجهی با مراحل خرید ذکر شده در بالا ندارد. با این حال، اکنون که کاربران می دانند چگونه با یک کیف پول صرافی حساب باز کنند، می توانند وارد سیستم شده و مراحل ذکر شده در زیر را برای فروش کوین و توکن های خود دنبال کنند. مراحل مشابه فرآیند خرید است ولی در جهت فروش آن دارایی.

 

آیا آلت کوین ها سرمایه گذاری مناسبی برای کاربران کریپتو هستند؟

مانند سرمایه گذاری در هر چیزی، سرمایه گذاری در دارایی های کریپتو نیز تفاوتی ندارد و مجموعه‌ای از ریسک ها را به همراه دارد. اما نوسانات بالا در یک بازار جدید مشخص است و در مقایسه با بازارهای سنتی پتانسیل صعودی قابل توجهی دارد. در حالی که آلتکوین‌های «پایدارتر» مانند اتریوم به ظاهر ریسک‌های کمتری دارند، هیچ تضمینی وجود ندارد که سرمایه‌گذاری بازده بیشتری داشته باشد.
قبل از سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌ها، کاربران باید تحقیقات کاملی انجام دهند و فقط آنچه را که مایل به از دست دادن هستند، سرمایه‌گذاری کنند. یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌ها شامل داشتن فضای بیشتر برای رشد است، و برخی از آنها کاربرد جالبی دارند و موارد استفاده امیدوارکننده‌ای را ارائه می‌کنند.

همچنین نقدینگی پایین ممکن است بر هزینه‌های اسلیپیج و معاملات تأثیر بگذارد و فروش ممکن است بعداً مشکل‌ساز شود.

آلتکوین

جمع‌بندی

اینکه آیا کاربران باید روی آلتکوین ها سرمایه گذاری کنند به عوامل مختلفی از جمله دلایل خرید، ریسک گریزی و موارد دیگر بستگی دارد. همانطور که سرمایه گذاران در وال استریت می گویند، “نوسان دوست ما است.”
روندی که باید در نظر داشت این است که قیمت آلتکوین هنوز با بیت کوین همراه است، بنابراین وقتی بیت کوین افزایش و کاهش می یابد، آلت کوین ها تمایل دارند (پس از اتریوم) دنبال شوند. با این حال، کاربران باید هنگام در نظر گرفتن آلتکوینی که در آن سرمایه گذاری کنند، احتیاط کنند.

اگرچه آلت کوین ها به طور کلی به صورت پشت سر هم افزایش می یابند، پروژه های شکست خورده فقط در نهایت سقوط می کنند. و اکثر پروژه های جدید می توانند به سرعت محو شوند. از سوی دیگر، پروژه‌های آلت‌کوین مانند اتریوم، پولکادات، کاردانو و پالیگان آزمون زمان را پس داده‌اند و نیازمند بررسی دقیق‌تر سرمایه‌گذاران هستند.