هاوینگ بیت کوین 2024: هر آنچه که باید بدانید

هاوینگ

به نظر می‌رسد که بیت کوین از زمستان 2022-2023 رمزارزها قوی‌تر از بسیاری دیگر ظاهر شده است، و مردم احتمالاً از خود می‌پرسند که “در سال 2024 چه اتفاقی برای بیت کوین می افتد؟” که به آن پاسخ می‌دهیم: «رویداد هاوینگ یا نصف شدن (halving) بیت کوین».

این مقاله راهنمای مفید مسائل مرتبطی مانند تاریخ‌های بعدی هاوینگ بیت کوین، خوب یا بد هاوینگ بیت کوین، افزایش قیمت هاوینگ و اینکه آیا هاوینگ منجر به کاهش عرضه بیت کوین می‌شود، را پوشش می دهد.

 

مقدمه‌ای بر هاوینگ بیت کوین

برای رسیدن به اصل ماجرا، نیاز به بررسی جامع ایجاد بیت کوین است. از آنجایی که بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است، هر کسی می تواند از طریق فرآیند استخراج دیجیتال بیت کوین تولید کند.

این مورد شامل استفاده از رایانه‌های قدرتمند برای رمزگشایی مسائل پیچیده ریاضی یا یک هش رمزگذاری شده از طریق فرآیند اثبات کار (PoW) است که یک تراکنش را تأیید می‌کند و آن را به بلاکچین اضافه می‌کند. ماینرهای موفق در ازای آن مقدار از پیش تعیین شده پاداش بیت کوین دریافت می کنند.

در اصل، پاداش بلاک دریافتی توسط ماینرها در نتیجه رویداد هاوینگ، 50 درصد کاهش می یابد.

ساتوشی ناکاموتو رویدادهای هاوینگ را برای کنترل نرخ تورم بیت کوین معرفی کرد. کاهش پاداش استخراج انگیزه استخراج بیشتر را کاهش می‌دهد، کمیابی بیت کوین را افزایش می دهد و نسبت سهام به جریان (stock-to-flow ratio) را افزایش می دهد. علاوه بر این، ایجاد کمیاب بیت کوین آن را با ارزش‌تر می کند و به حفظ و افزایش ارزش در طول زمان کمک می کند، به خصوص اگر تقاضا همچنان در حال افزایش باشد.

بیت کوین

 

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

هنگامی که شبکه بیت کوین در سال 2009 فعال شد، پاداش استخراج یا یارانه استخراج بیت کوین، 50 بیت کوین در هر بلوک بود. خالق بیت کوین با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، پروتکل کاهش پاداش ماینر را به عنوان بخشی از سیاست پولی خود در کد بیت کوین قرار داد.

بنابراین، کد نصف کردن یارانه بلوک به صورت خودکار با تکمیل هر 210000 بلاک اجرا می‌شود و پاداش‌های اعطایی به ماینرها برای چهار سال آینده را کاهش می‌دهد.

از زمان راه‌اندازی آن در سال 2009، سه رویداد هاوینگ رخ داده است که اولین مورد در سال 2012، پس از آن در سال 2016 و آخرین مورد در سال 2020 رخ داده است. بنابراین، هاوینگ چهارم در سال 2024 در ارتفاع بلوک 840000 رخ خواهد داد. پنجمین مورد پیش بینی شده در سال 2028 محقق شود.

بیت کوین

چرخه هاوینگ بیت کوین

تقریباً غیرممکن است که تاریخ یا زمان دقیقی را که رویداد هاوینگ بعدی رخ می دهد، تعیین کنید زیرا به تکمیل 210000 بلاک بستگی دارد. از آنجایی که تأیید یا اضافه کردن یک بلوک جدید به شبکه بیت کوین حدود 10 دقیقه طول می کشد، برنامه هاوینگ تقریباً هر چهار سال یک بار است.

 

اهمیت هاوینگ بیت کوین در سال 2024

چرخه هاوینگ بیت کوین قابل توجه است، زیرا نوآوری و انعطاف پذیری را در ارز دیجیتال اصلی خود تقویت می‌کند و آن را از ارز فیات متمایز می‌کند.
رویداد هاوینگ بیت کوین در سال 2024 قابل توجه است، زیرا بر نرخ معرفی بیت کوین جدید به بازار تأثیر خواهد داشت. این رویداد منجر به کاهش پاداش‌ها از 6.25 به 3.125 بیت کوین می‌شود که احتمالاً ماینرها را وادار می‌کند کارایی خود را افزایش دهند. به منظور حفظ سودآوری، ماینرها باید با کاهش پاداش، راه‌هایی برای بهینه سازی عملیات خود بیابند. این مورد می‌تواند به پیشرفت تکنولوژی در سخت‌افزار استخراج دامن بزند و در نتیجه پلتفرم‌های استخراج ایجاد شود که هم از نظر انرژی کارآمدتر و هم قدرتمندتر هستند.
سیاست عرضه محدود بیت کوین تضمین می کند که برخلاف ارزهای فیات که بدون محدودیت هستند، بیش از 21 میلیون بیت کوین نمی‌تواند وجود داشته باشد.

 

اهمیت اقتصادی هاوینگ بیت کوین در سال 2024

رویدادهای هاوینگ بیت کوین از لحاظ تاریخی باعث کمیابی ارزهای دیجیتال در بازار شده و باعث فشار صعودی بر قیمت‌ها شده است و این توضیحی است که روند صعودی پس از هر رویداد هاوینگ مشاهده می‌شود.
بر اساس اتفاقات گذشته، مفسر متخصص رسانه های اجتماعی محبوب BitQuant پیش بینی کرد که قیمت بیت کوین می تواند قبل یا بعد از رویداد هاوینگ در سال 2024 به بالاترین حد خود برسد. BitQuant حدس می‌زند که قیمت می‌تواند به 250000 دلار برسد.
جدول زمانی هاوینگ بیت کوین در سال 2024 پس از زمستان کریپتو در سال 2022 و رکود اقتصادی سال 2023 بسیار مهم است. با کاهش سرعت ایجاد بیت کوین، عرضه بیت کوین را در طول زمان محدود می کند. ویژگی کاهش تورم بیت کوین، سرمایه گذارانی را جذب می کند که سعی می‌کنند سرمایه خود را در دنیایی که تورم ارزش ارزهای سنتی را کاهش می دهد، حفظ کنند.
رویدادهای هاوینگ برخلاف قضاوت‌های اختیاری بانک‌های مرکزی در سیستم‌های پولی سنتی از پیش تعریف‌شده، شفاف و قابل پیش‌بینی هستند. به ویژه در زمان‌های غیرقابل پیش بینی اقتصادی، سرمایه‌گذاران در این نظم احساس امنیت می کنند. سیاست پولی سخت بیت کوین که با هاوینگ اعمال می شود، مردمی را که از اقدامات بانک های مرکزی و تغییر سیاست‌ها هراس دارند جذاب می کند.
بسیاری از علاقه‌مندان به طلا بیت کوین را یک دارایی ارزشمند می دانند. طلا همیشه در برابر تورم محافظت شده و در زمان رکود اقتصادی پناهگاهی امن ایجاد کرده است. بیت کوین در شکل دیجیتالی خود دارای ویژگی های مشابهی است. سرمایه گذاران طلا هاوینگ بیت کوین را ترجیح می دهند زیرا عرضه را کاهش می دهد که مشابه استخراج طلا است. مفهوم “طلای دیجیتال” نشان می دهد که بیت کوین ممکن است نقش قابل مقایسه‌ای در عصر دیجیتال داشته باشد.

هاوینگ

تاثیر چرخه هاوینگ بر قیمت بیت کوین

از آنجایی که هاوینگ انگیزه استخراج بیت کوین را کاهش می دهد، کمیابی ایجاد می کند و این سوال را مطرح می کند: آیا هاوینگ بیت کوین باعث افزایش قیمت بیت کوین می شود یا خیر؟
نگاه کردن به وقایع تاریخی از رویدادهای هاوینگ گذشته، بینش‌های ارزشمندی را ارائه می‌دهد، زیرا همه آنها از یک الگوی مشابه پیروی کرده‌اند. این مورد عمدتا به دلیل کاهش پاداش استخراج و تورم ناشی از کاهش معرفی بیت کوین است.

 

1. فاز جمع آوری

کاربران بیت کوین معمولا قبل از هاوینگ بیت کوین انباشت و جمع‌آوری می کنند که باعث رکود یا روند صعودی خفیف قیمت بیت کوین می شود. این پدیده قبل از رویدادهای هاوینگ اول، دوم، سوم و جاری بود که بین 13 تا 22 ماه به طول انجامید.

2. فاز گاوی

رویدادهای هاوینگ گذشته، فازهای بازار گاوی را آغاز کردند که 10 تا 15 ماه به طول انجامید و قیمت به طور پیوسته افزایش یافت و پس از آن به بالاترین حد خود رسید. فقط یک بار (در سال 2016) بیت کوین دچار عقب نشینی کوتاهی شد، اما بهبود یافت و از مسیر مشخصه فاز گاوی پیروی کرد.

3. فاز اجرا خرسی

تمام دوره‌های صعودی قبلی در مرحله عقب‌نشینی یا اصلاح قیمت به پایان رسید که حدود 600 روز به طول انجامید، اگرچه آخرین مورد فقط برای یک سال اجرا شد.

هاوینگ

تاثیر هاوینگ بیت کوین بر ماینرها

استخراج بیت کوین دارای منابع و انرژی است. بر اساس برخی برآوردها، برای تکمیل یک تراکنش بیت کوین به 1449 کیلووات در ساعت برق نیاز است. این همان مقدار انرژی است که یک خانواده معمولی آمریکایی در 55 روز مصرف می کند. هاوینگ پاداش استخراج بیت کوین بر ماینرها تأثیر می گذارد، زیرا هزینه استخراج همچنان بالا است، در حالی که پاداش کاهش می یابد.
استاندارد صنعت برای اندازه‌گیری سودآوری، دلار در هر تراهش (TH) در ثانیه است، که به پول تولید شده توسط یک دکل ماینینگ که یک تریلیون هش در ثانیه تولید می‌کند اشاره دارد. می توان از ماشین حساب‌های ماینینگ برای یافتن نرخ هش و اندازه گیری سودآوری استفاده کرد.
در حالی که قیمت بیت کوین بی ثبات است، استخراج بیت کوین در اوج خود در سال 2017 به 3.39 دلار در هر TH/s رسید، اما تا اواسط سال 2022، به 0.104 دلار در هر TH/s کاهش یافت. هاوینگ پاداش‌ها باعث کاهش بیشتر سوددهی ماینرها می‌شود، بنابراین اکثر ماینرها تنها می‌توانند امیدوار باشند که در طول یک دوره صعودی سود کسب کنند.

 

هاوینگ بیت کوین خوب است یا بد؟

هاوینگ بیت کوین مزایا و معایب خود را دارد. به عنوان مثال، هاوینگ بر نرخ صدور بیت کوین جدید تأثیر می گذارد و کمبودی ایجاد می کند که می تواند باعث افزایش قیمت بیت کوین شود.
از سوی دیگر، هاوینگ بیت کوین سودآوری را کاهش می دهد، به این معنی که ماینرها نیمی از آنچه را که برای تأیید بلوک‌های جدید می ساختند، به دست خواهند آورد، در حالی که همان مبلغ را برای هزینه‌های محاسباتی و انرژی صرف می کنند.
هاوینگ ممکن است بر امنیت شبکه بیت کوین نیز تأثیر منفی بگذارد، زیرا به دلیل کاهش سوددهی، ماینرهای کمتری برای ادامه استخراج انگیزه خواهند داشت. این امر از نظر تئوری می تواند شبکه را در معرض حمله 51 درصدی قرار دهد، زیرا قدرت ماینینگ در بین شرکت کنندگان کمتری تثبیت می‌شود.